התכניות שלנוקיימות 121

חינוך לקיימות ואחריות סביבתית

תוכנית בית ספרית המעודדת בני נוער לקחת אחריות סביבתית ולקדם את נושא איכות הסביבה ופיתוח בר קיימא. במסגרת התוכנית התלמידים רוכשים ידע בנושא קיימות, התחממות גלובלית, מים וטכנולוגיה, ומשמשים מודל לחיקוי ושגרירים לשמירה על הסביבה בקהילה הבית ספרית והיישובית. בני הנוער הנבחרים להוביל תוכנית זו עוברים הכשרה אותה הם מעבירים לקהלי יעד שונים באמצעות הסברה ומיזמים. התוכנית הושקה לפני ארבע שנים

המושג קיימות ופיתוח בר קיימא פרצו לתודעה בעשורים האחרונים, מתוך הבנה ומודעות לכך שמשאבי הטבע הקיימים על פני כדור הארץ הינם מוגבלים, ועל כן יש חשיבות לשמירה עליהם למען הדורות הבאים. המושג קיימות מסביר את היכולת להתקיים לאורך זמן ועל כן הפיתוח של האנושות חייב להיות בר קיימא- כזה שאינו פוגע בקיימות על פני כדור הארץ גם בעתיד. העיסוק בשמירה על איכות הסביבה על ידי שיח וחשיבה יזמית למציאת פתרונות לחיים בני קיימא, מאפשר לתלמידים המשתתפים בתכנית להפוך לשגרירים צעירים המפיצים את המסרים לסביבה מקיימת וברת קיימא בביתם, בביה"ס ובקהילה

אבני דרך בתכנית

חינוך והסברה

העברת פעילויות , סדנאות ושיעורים המעודדים  שמירה על איכות הסביבה וכדור הארץ

פיתוח יוזמות

קידום יוזמות חברתיות  והפקת ימי שיא  במטרה לחבר את קהילת בית הספר לנושא איכות הסביבה 

מודעות לנושא איכות הסביבה​

קיום מפגשים הכוללים היכרות עם נושא איכות הסביבה ולמידת הדרכים השונות בהן ניתן לעסוק בנושא

עוד על אבני הדרך

בני נוער המשמשים כשגרירים, מקדמים את הנושא במספר דרכים:

חינוך והסברה:

בני הנוער בתוכנית מקבלים הכשרה העוסקת בקיימות- מסלול חיי המוצר, אנרגיה ומשבר האקלים, משאבי טבע מתחדשים, מערכות המים, התערבות האדם בטבע ועוד. כמו כן, רוכשים התלמידים מיומנויות של עמידה מול קהל, תכנון, בנייה והעברת סדנאות. קבוצת המנהיגות מנגישה ומעבירה את הידע באמצעות סדנאות הסברה חוויתיות לקהילת בית הספר. בנוסף, קבוצה זו אמונה על יצירת תרבות בית ספרית של שמירה על איכות הסביבה וחשיבה ברת קיימא. 

פיתוח יוזמות:

מבנה התוכנית מעודד תלמידים לאקטביזם חברתי באמצעות בניית קיר ירוק, הפקת ימי שיא וקידום יוזמות חברתיות, במטרה לחבר את קהילת בית הספר והיישוב לנושא שמירה על הסביבה לשנים הבאות. במהלך הפעילויות היזומות של קבוצת המנהיגות, הם חושפים את הנושא לקהל רחב ומצליחים לייצר שינוי תודעתי בהתנהלות היומיומית. במסגרת זו מתנסים התלמידים ורוכשים כלים של עבודת צוות, פיתוח יוזמה, ארגון ותכנון.

חיבור לתחומי הדעת:

בתי הספר השותפים בתוכנית מקבלים מערך פעילויות מגוונות, בהם ניתן לעשות שימוש בתחומי דעת שונים כגון- מדעים, גיאוגרפיה, איכות הסביבה, ביולוגיה ועוד. היוזמות והתוצרים יכולים להוות הערכה חלופית או לחילופין לשמש כתוכנית להשכלה כללית.

תכנים ומיומנויות

כלים בהסברה, הדרכה, העברת מסר ועמידה מול קהל

מיומנויות של אקטיביזם חברתי

פיתוח יוזמות חברתיות

העמקת הידע בנושא קיימות ופיתוח בר קיימא

עדויות מהשטח

קיימות זה מקום שבו אני מציעה רעיון לשינוי התורם לאורח חיים שלנו וקבוצת המנהיגות ישר מובילה לפעולה (תהל שפר, כיתה י אורט שפירא כפר סבא)
 
תוכנית מאפשרת פיתוח מודעות לנושא, פיתוח אחריות סביבתית, יצירתיות, אקטיביזם, ראיית האחר, ביטוי אישי, ובעיקר לעשות טוב לעצמינו ולסביבה. (ארנה שי רכזת התוכנית אורט שפירא כפר סבא)
 
תוכנית הקיימות מאפשרת לעשות קיימות ולא רק לדבר קיימות (שירי כהן רכזת התוכנית אורט גוטמן נתניה)
 
 קיימות זו דרך חיים: חייה ותן לחיות. (רנית פיינברג רכזת התוכנית אורט אבין רמת גן)
 
תוכנית קיימות מאפשרת לי להעביר את הזמן בצורה מועילה ובאופן שמשתלם בסוף (תמר ברזילי, כיתה י, אורט אבין רמת גן)
 
אני חושבת שאנחנו צריכים לשמור על הסביבה שלנו, לקחת צעד ולתקן את מה שאנחנו עושים, השינוי הזה מתחיל בתוכנית של קיימות ואני מקווה שזה ימשיך ויגדל ושזה יצור אפילו שינוי הכי קטן בכל בן אדם (ליה שפר, כיתה יא, אורט שפירא כפר סבא)
 
התנדבות בתוכנית מאפשרת לי להכיר חוזקות בעצמי שאני משתמש בהם גם בלימודים. (רידא אבו סחאב, כיתה י, אורט מקיף ערבי רמלה)

התכנית נתנה לי הזדמנות לפתוח חלון לנושא חשוב שתמיד היה בראש מעייניי ובזכותה הצלחתי  להפוך אותו לחלק אינטגרלי מתוכנית הלימודים בגיאוגרפיה. " (בת שבע שוקר, רכזת התכנית, אורט רונסון אשקלון)

בעקבות ההשתתפות בתכנית למדתי על סוגי זיהומים ועל האפשרויות להתמודד איתם. הבנתי שבחלק מהמקרים, אני יכול להשפיע בעצמי ולתרום את החלק שלי בהפחתת הזיהומים.  (אורן מאיר, כיתה ז, אורט רונסון אשקלון)

הדבר הכי משמעותי עבורי הוא שזכיתי להכיר צדדים נוספים בתלמידים בזכות הריכוז של התוכנית . גיליתי תלמידים מעורבים, רגישים, בעלי רצון להתנדב ולחולל שינוי אמיתי בחברה ובסביבה. מרגש לראות כל פעם מחדש את ההתגייסות שלהם לפעילות (מרווה אלבז רכזת התוכנית אורט אמירים בית שאן)
 

פעם ראשונה שנגעתי באדמה ובצמחים ואפילו נהניתי מזה.  למדתי על נושא הצמחים, על איכות הסביבה ועל מיחזור. הרגשתי תחושת שייכות וחיבור בכיתה בזמן שלמדנו על הנושאים וכשבנינו את הקיר הירוק. באחד הסגרים חילקנו עציצים למבודדים וזה נתן לי תחושת משמעות על שיכולתי לשמח את המבודדים  בעיר (אוריה אביטן, כיתה ז, אורט אמירים בית שאן)

בעקבות התוכנית למדתי על עצמי שאני יכולה להשקיע יותר בהצלת כדור הארץ שלנו וגם עשיתי את זה כי היום אני: ממחזרת, מקבלת בגדים ולא קונה, תורמת בגדים, מנסה לתקן או לחדש מה שהתקלקל ועוד ועוד…על לוי, כיתה ז, אורט גרינברג טבעון)

על מנת  לבצע שינויים, עלינו להאמין ולצעוד בצעדים קטנים לעבר היעד, שם טמונה ההצלחה. זו הייתה שנה מאתגרת וריגש אותי לראות את התלמידים מחויבים לתהליך הלמידה ואף להצליח להקים את הקיר הירוק. התכנית מאפשרת מעורבות גבוהה של תלמדים והעצמה שלהם דרך למידה משמעותית ,מאתגרת וחוויתית, תוך לקיחת אחריות על הסביבה ושינוי התנהגות בסביבתם ובביתם. אני בטוחה שבעתיד התלמידים יעקבו ויחקרו את אופן גדילת הצמחים בקיר הירוק.  ברמה האישית גיליתי על עצמי שאני מסוגלת להוביל פרויקטים גם כשיש אילוצים וניתן לשנות תכנים או פעילויות תוך כדי תנועה. נטעתי אמונה בתלמידים וביצירתיות שלהם, הקשבתי לרעיונות שהם העלו, אפשרתי להם להביע , לחקור ולחלום. (בתיה (בטי) כהן, רכזת התכנית ,אורט גרינברג טבעון)

 

מה נדרש להפעלת התכנית?

 מינוי ותגמול רכז/ת תוכנית בית ספרי .

 מינוי רכזים צעירים לתוכנית.

 השתתפות בימי הכשרה ארציים

 יצירת פעילויות  אקטיביסטיות במהלך השנה על ידי התלמידים 

 קידום  יוזמה שנתית בנושא קיימות

משאבים הניתנים ע"י אורטוב

ליווי והנחיה של הרכז/ת הבית ספרי ע"י נציג/ת אורטוב ומומחים בתחום הקיימות

מערכי פעילות וחומרים רלוונטים לתכנית

ימי הכשרה לרכזים

תקציב ש 2500 שח לפעילות במסגרת התכנית

חשיפה באתר אורטוב וברשתות החברתיות

מנהלת התכנית

יפעת פוגל

⁦ 054-4598824⁩