אקלים חינוכיאקלים חינוכי

אקלים חינוכי מיטבי

מהו אקלים חינוכי ומה מאפיין מוסד חינוכי שאקלימו החינוכי מיטבי?

אקלים בית-הספר נקשר לתפיסות התלמידים את בית-ספרם, להתנהגותם במסגרת כיתתם ולהתייחסותם ללמידה ולפעילויות המוצעות במסגרת בית-הספר. על הצוות החינוכי בבית- הספר לשאוף כי ישרור בו אקלים חינוכי מיטבי, המאפשר לתלמיד להגיע להישגים לימודיים ראויים תוך התחשבות בצרכיו הרגשיים והחברתיים והיענות להם.

בית ספר ששורר בו אקלים חינוכי מיטבי הוא מוסד חינוכי המאפשר לתלמידיו למצות את הפוטנציאל הלימודי שלהם, המפתח ומקדם בתלמידיו יכולת עמידה במצבי לחץ, המגביר יצירתיות, המקנה ערכים של סובלנות לשונה, המכשיר לשיתוף פעולה, לתקשורת בין-אישית וליכולת ללמוד ולהתפתח במיטביות. זאת תוך התייחסות לצרכים הבסיסיים ולצרכים המיטביים של התלמידים.

מתן מענה לצרכים הבסיסיים – תחושת בטחון בסיסי במערכת – הנו תנאי הכרחי לכך שלתלמיד תהיה פניות ללמידה. סיפוק הצרכים המיטביים יש בו כדי לתרום לתחושות חיוביות ולצמיחה אישית של התלמיד.

מחקרים מאשרים את ההשערות כי למורים עשוי להיות תפקיד קריטי בקידום התמודדויות מוצלחות של תלמידיהם, וכי למערכת החינוך כולה יש פוטנציאל עצום ביצירת קהילה, המטפחת את המאפיינים של אדם בריא.

מבוסס על אקלים חינוכי מיטבי – ערכה לאבחון והתערבות – ד"ר רחל ארהרד, שפ"י

מהם שאלוני המיצ"ב?

משרד החינוך באמצעות הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) מעביר סקרי אקלים בקרב תלמידים בחטיבות הביניים והחטיבות העליונות. מטרתם של הסקרים לספק לצוותים החינוכיים בבתי הספר ולמקבלי ההחלטות במשרד החינוך וברשויות מידע עדכני ואובייקטיבי על האקלים והסביבה הפדגוגית בבתי הספר. באמצעות הסקרים ניתן לזהות את נקודות החוזקה והחולשה במגוון נושאים, ולאפשר קבלת ההחלטות מבוססת נתונים.

 תחום הלמידה החברתית רגשית- SEL

החל ממיצ"ב האקלים של תשפ"ב ימדדו בתי הספר גם על הקניית מיומנויות של למידה חברתית רגשית (sel).  הלמידה הרגשית חברתית מורכבת מהמיומנויות  הבאות: ניהול עצמי, מודעות עצמית, מודעות חברתית, בניית מערכת יחסים וקבלת החלטות באופן מושכל. הקנייתן של מיומנויות אלו תעשה באמצעות אורחות החיים בבית הספר, באמצעות שילוב בתחומי הדעת השונים וכן בשיעורים ייעודיים שיוקדשו להקנייתן.

מבוסס על -מודל SEL של משרד החינוך מתוך מסמך דמות הבוגר 2030

במטרה לסייע לבתי-הספר של רשת אורט ישראל להטמיע תהליכים, שיובילו לשיפור מתמיד באיכות האקלים החינוכי ולהערכות נכונה לקראת סקרי האקלים-  מוצעים לבתי הספר של הרשת המהלכים הבאים:

חוברת מותאמת, שכוללת הצעות לפעילויות וכלים שונים להטמעה מידית בביה"ס לטיוב האקלים.

ימי עיון והשתלמות בהיקפים שונים לצוותים חינוכיים, במסגרת בית ספרית או רשתית, שמתמקדות בהבניית תהליכי אקלים, הטמעת מיומניות sel ובהכנה נכונה לקראת המיצ"ב.

שאלון אקלים מקוון המאפשר קבלת נתונים עדכניים ומידיים. צוות אורטוב מסייע בהכנה להעברת השאלון ובבניית תכנית עבודה ע"פ התוצאות

שיתוף מנהיגות התלמידים, מועצת התלמידים ותלמידי תוכניות המנהיגות השונות (במסגרת אורטוב) בהובלת תהליכים מקדמי אקלים בקרב חברת התלמידים.

מלווה צמוד לכל בית ספר מטעם צוות אורטוב לסייע בהובלת תהליכי אקלים

השתלמויות תשפ"ד

שדרת הלמידה של אורטוב –

השתלמות שנתית שתאפשר לרכזים חברתיים ולרכזי מעורבות חברתית לרכוש כלים שיסייעו להם להצליח בתפקידם. במסגרת ההשתלמות יתנסו המשתתפים בכלים מגוונים ויבחנו את השפעתם על העשייה החברתית בבית הספר.  מתאים לרכזי מעורבות, רכזים חברתיים, רכזי מועצות תלמידים ורכזי תכניות אורטוב.

מנהלת תחום אקלים

דפנה אלון

⁦050-7736135⁩

Dafnaa@admin.ort.org.il