התכניות שלנומועדון גלישה

צמצום פערים דיגיטליים וחיזוק הקשר הרב דורי עם הגיל השלישי

תכנית רב שנתית בהובלת בני נוער, ההופכים למומחים בתחומי הדיגיטל, ומסייעים לאזרחים ותיקים להשתמש במדיום זה באופן יעיל, נגיש וידידותי במסגרת התכנית התלמידים מקרבים את הוותיקים לעולם הדיגיטלי, ובוחנים  יחד את היתרונות ואת הדרכים הנבונות להתנהלות בעולם זה תוך יצירת קשר אישי ומשמעותי.

בעידן של היום, בו הטכנולוגיות מתפתחות חדשות לבקרים, בני הנוער שנולדו למציאות הזו לומדים את השימושים השונים במהירות לעומת הותיקים, שהסביבה הדיגיטלית אינה טבעית עבורם. השימוש בתקשורת בינאישית מקוונת ושירותים דיגיטליים הן פעילויות יומיומיות, שלעיתים זרות וקשות עבורם. תוכנית מועדון גלישה הוקמה מתוך הצורך לתת מענה למצב זה, ומתוך כוונה לייצר למידה משמעותית- הדדית של תלמידים וותיקים.

התוכנית מתבצעת בשיתוף של בתי הספר עם מחלקות אזרחים ותיקים ברשויות, עמותות, מועדונים וקשישים נוספים מהקהילה.

אבני דרך בתכנית

קשר רב דורי

חיבור וחיזוק הקשר בין תלמידי בית הספר לבין האוכלוסייה המבוגרת בקהילה ,טיפוח סובלנות ויכולת הכלה כלפי האחר

 

הנגשה טכנולוגית

למידה הדדית וחוויתית במהלכה בני הנוער מביאים לידי ביטוי את החוזקות שלהם בתחום הדיגיטלי, תוך למידה מהידע ומניסיון החיים של המבוגרים

הנמכת הגדר וחיזוק קשרי קהילה

נוכחות פיזית של אנשים מבוגרים בסביבת בית הספר  כחלק מחיזוק קשרי קהילה

עוד על אבני הדרך

קשר רב דורי

במסגרת התכנית נבנה קשר ייחודי בין התלמידים לוותיקים  על בסיס  השיח, שמתקיים במהלך הלמידה. תוך כדי השיח התלמיד נחשף לסיפור חייו של הוותיק, ולוותיק ניתנת האפשרות ללמד את התלמיד מניסיון העבר שלו. החוויה המשותפת, דרך השימוש במיומנויות מחשב

חיבור שכזה ממצב את בית הספר כחלק מקהילת היישוב ומייצר  הזדמנויות לאירועים משותפים עם קהילת הוותיקים . מפגשים אלה יכולים להיות סביב חגים, ימים בלוח או כאירועי שיא שבית הספר מוביל ומזמין את קהילת הוותיקים לקחת חלק.  קיום המפגשים והפעילויות יחד עם אוכלוסיית הוותיקים ביישוב תורמת רבות גם לשמו הטוב של בית הספר בתוך קהילת היישוב.

צמצום פערים דיגיטליים

בני נוער מתנדבים משמשים כמומחים לעולם הרשת החברתית והדיגיטל. בני הנוער מסייעים לוותיקים וקבוצות נוספות בקהילה להכיר ולהתנסות בכלים שימושיים במחשב ובסמארטפון ובכך מצמצמים פערים דיגיטליים בחברה.

לשימוש בטכנולוגיות הטלפון הסלולרי והגלישה באינטרנט יש יתרונות רבים בעבור הוותיקים, החיבור המקוון מאפשר הזדמנות חדשה לשמור על חיים פעילים מבחינה חברתית ולהקל על צרכים יומיומיים, ובהם קשר עם מוסדות ושירותים און ליין דוגמת בנק, ביטוח לאומי, קופת חולים

באמצעות סדנאות מגוונות וחדשניות לומדים יחד הצעירים והוותיקים שימוש בטכנולוגיות עכשוויות ובדרך לומדים להכיר אחד את השני. בהמשך ללמידה המשותפת בוחרת הקבוצה תחום אליו התחברה במיוחד ובו יוצרים פרויקט דיגיטלי. בני הנוער לוקחים אחריות על הפעלת הפרויקט בבית הספר ושותפים לתהליך החשיבה, התכנון והביצוע של התכניות.

בני הנוער משתתפים בהכשרה שמסייעת להם לפתח מיומנויות של הדרכה, הסברה והנחיה המותאמת לאוכלוסיית הוותיקים

חיזוק קשרי קהילה

התלמידים נפגשים עם  הוותיקים, שמגיעים אליהם לבית הספר או במועדון ותיקים ביישוב. עצם המפגשים מאפשר לשתי הקבוצות להכיר ולהתחבר . עבור בית הספר זו הזדמנות להנמיך את הגדר (באופן סמלי) ולצאת החוצה לקהילה או להזמין את הקהילה להיכנס אל כתלי בית הספר. חיבור שכזה ממצב את בית הספר כחלק מקהילת היישוב ומייצר . הזדמנויות לאירועים משותפים עם קהילת הוותיקים , מפגשים אלה יכולים להיות סביב חגים, ימים בלוח או כאירועי שיא שבית הספר מוביל ומזמין את קהילת הוותיקים לקחת חלק.  קיום המפגשים והפעילויות יחד עם אוכלוסיית הוותיקים ביישוב תורמת רבות גם לשמו הטוב של בית הספר בתוך קהילת היישוב.

תכנים ומיומנויות

הדרכה והסברה – במפגשים המשותפים התלמידים מדריכים את המבוגרים בצורה מגוונת וחווייתית על שימושים טכנולוגים שונים

סובלנות כלפי האחר והשונה

עמידה מול קהל

תקשורת בינאישית והקשבה במסגרת השיח האישי

העמקת הידע בנושאים דיגיטליים

עדויות מהשטח

"החוויה האישית שלי כמחנך כיתת אתגר שליווה עם כיתתו במסגרת מועדון גלישה של אורטוב את כיתת הגמלאים של בית ספר אורט רמת יוסף לנגישות טכנולוגית. מצאתי את החוויה כמעצימה מלמדת ומרחיבת לב הן לי באופן אישי והן לתלמידי שזכו לאינטראקציות והתנהלות שונה מאשר הם רגילים מה שהגביר את תחושת המסוגלת והיכולת ליצר אינטראקציה בין אישית עם שונים מהם " (רונן חזון מחנך כתה יב אורט רמת יוסף בת ים)

תוכנית שמנגישה לאזרחים הוותיקים באמצעות הנוער מעט אמצעים טכנולוגיים (שמוש באפלקציות בפלאפונים חכמים), והעיקר מפיגה להם ולו במעט את הבדידות.
המפגשים עם הדור הוותיק והנוער תרמו לתלמידנו לא פחות מאשר תרמו לאזרחים הוותיקים.(מיטל דבש רכזת התכנית מאורט עלייה שניה עכו)

תוכנית 'מועדון גלישה' הייתה בשבילי הזדמנות אמיתית לצמיחה והתמודדות עם השאלות-  האם אצליח ליצור עניין? האם אוכל להוציא את התלמידים ואת האזרחים הוותיקים עם ערך מוסף לחיים?

תוכנית 'מועדון גלישה' הייתה בשבילי הקרקע והמקום לחיבור וגישור על פערים בין הדור הצעיר לדור הוותיק, ההזדמנות לגלות שהפער הטכנולוגי אולי גדול, אך הפער הנפשי והאנושי קטן הרבה יותר.

תוכנית 'מועדון גלישה' הייתה ההזדמנות להתחבר לחיים, לתת ולהעניק, ידע, חום ואהבה לתלמידים ולאזרחים הוותיקים. (אוהד מונצ'רש רכז התוכנית אורט פרדס חנה-כרכור)

בשבילי מועדון גלישה הייתה  האפשרות לחבר ולצמצם פערים במפגש הבין דורי. הרגשנו כולנו  איך הצלחנו להכניס את בני הגיל השלישי לעניינים, וצעד אחרי צעד להקנות להם את האפשרות להשתמש בטכנולוגיה של ימינו. באופן אישי אוכל להגיד שאין סיפוק גדול מלראות את כל התהליך שהקנינו למבוגרים. מנקודת ההתחלה, שהיו חסרים להם כלים בסיסים בווצאפ, עד למפגש הסיום שבו הם כבר שלטו באפליקציה שליטה כמעט מלאה. היה לי תענוג גדול ללמוד וללמד את "החבר'ה הצעירים" ולקחתי מהם המון לחיי האישיים. (עדו אהרון רון, כיתה י"א, ישיבת אורט מערב השומרון אלקנה)

תודה רבה על חוויה מקסימה שעברנו ביחד אתכם.
יישר כוח לכל המארגנים ולנערים המהממים.(מרים ודודי גרוס, ותיקי אלקנה המשתתפים בתוכנית)

במסגרת התוכנית רכשתי כלים להדרכה  ושיפרתי את יכולת הקשר האישי שלי מול אנשים זרים וחדשים (שון נובק, כיתה יא, אורט רבין גן יבנה)

כשהתחלנו את הפעילות המשותפת עם כיתת הוותיקים לפני 3 שנים, הקורונה הייתה בעיצומה, השיעורים התנהלו בזום והוותיקים היו בבתיהם. דחפתי את הכיתה ליצור עם הוותיקים קשר טלפוני, להביא להם עוגות לשבת וכשהתאפשר, קיימנו איתם פגישה בשטח פתוח ליד בית הספר. (רון מוסרי, כיתה י"ב, אורט חולון)

פגשתי אנשים מתקופה אחרת וברגע אחד הפכתי את גלגל הנתינה. התוכנית העניקה לי באופן אישי זווית שונה אחרת על החיים.. הם לימדו אותי להיות אדם סובלני, מכבד, ומעריך את הגיל השלישי.. כל כך מגיע להם. תודה על השיעור לחיים (נילי עזרן,  רכזת התכניתאורט רבין גן יבנה)

בזכות ההשתתפות שלי הרגשתי שאני עוזרת לאנשים גם אם לא פגשנו  פנים אל פנים אלא דרך הרשת הדיגיטלית. התרגשתי לעזור לגמלאים היקרים, אם זה בקניות באינטרנט, פעילויות לקראת החגים ועזרה באפליקציית זום . הרגשתי שהתרומה לגמלאים היתה גם  מבחינה חברתית וגם מבחינה רגשית. ברמה האישית זה גרם לי לתחושת משמעות חזקה על כך שתרמתי  מזמני והצלחתי לסייע.(מאור חיימוב, כיתה ט,  אורט רונסון אשקלון)

זוהי שנתי הראשונה כרכזת התכנית בבית הספר. בתחילה חששתי מאוד איך נצליח לקשר בין בני הנוער והגימלאים בתקופה מורכבת זו ובעיקר מרחוק. החששות נעלמו מהר מאוד והתלמידים שיתפו פעולה באופן מלא, הם התחברו לזום מידי שבוע, התקשרו לגימלאים שהתקשו בהפעלת הזום וסייעו להם, הכינו עבורם מצגות וסרטונים והחיבור היה נפלא. גם התלמידים וגם הגימלאים חוו יחד חוויות מעצימות של משלוחי מנות בפורים, ביקור בתערוכה של אחת המשתתפות, שיחות טלפון, שליחת הודעות הדדיות בזמן מבצע שומר חומות ועוד.. התכנית יצרה אצל התלמידים  תחושת שייכות גדולה והם נרתמו לכל משימה (ענבר אביטל, רכזת התוכנית, אורט רונסון אשקלון)

שמחה להיות שותפה ליצירת קשר אישי בין ותיק וצעיר, ולהתרגש במפגשים בהם שני הצדדים תורמים זה לזה ומקבלים זה מזה.(זהבה גור, רכזת התכנית, אורט חולון)

מה נדרש להפעלת התכנית?

מינוי ותגמול רכז/ת תוכנית בית ספרי .

איתור קבוצה של לפחות 20 תלמידים מתאימים ו-20 אזרחים ותיקים

מינוי רכזים צעירים לתוכנית.

מפגשים קבועים של התלמידים עם קבוצת האזרחים הוותיקים, שמעוגנים במערכת השעות.

יצירת מיזמים דיגיטליים משותפים של בני הנוער והאזרחים הוותיקים באופן פרטני ו/או קבוצתי.

השתתפות בימי הכשרה  ומפגשי התכנית

משאבים הניתנים ע"י אורטוב

ליווי והנחיה של הרכז/ת הבית ספרי ע"י נציג/ת אורטוב

מערכי פעילות וחומרים רלוונטים לתכנית

ימי הכשרה לרכזים

העברת סדנאות על ידי אנשי מקצוע ו/או צוות אורטוב בנושאים רלוונטים לתכנית

תקציב של 2000 שח לפעילות במסגרת התכנית

חשיפה באתר אורטוב וברשתות החברתיות.

מנהלת התכנית

יפעת פוגל

⁦ 054-4598824⁩